doa doa harian untuk korang.ada lagi yang bole dikongsi?

assalamualaikum.

salam jumaat kepada semua! hari jumaat yang mulia lagi indah macam nih aku rasa taknak membebel banyak banyak lah.kang berbulu je korang nak baca.tapi,aku nak kongsi sesuatu dengan korang semua.hah teruja tak?teruja tak?? yess,sila cakap teruja pehlissss.aku paksa ni!

ok aku nak cerita pasal doa doa harian.alahhhh yang korang hari hari dok baca tuh.contoh lah kalau makan,kita baca doa makan kan?hahh macamtu lah.ok kita start dengan bangun pagi.korang tahu apa yang korang kena baca pagi pagi lepas korang bangun dari tidur?




okay,bangun pagi.Alhamdulillah kita masih diberi kesempatan untuk hidup.jadi baca lah doa di atas.aku pun selalu terlupa baca doa ni bila bangun dari tidur.yalah,yang kita tahu bangun tidur,tenyeh bijik mata laju laju.lepastu terus pergi bilik air nak mandi.aku selalu bila sampai bilik air je mesti baru nak teringat pasal doa bangun tidur nih.lepastu,barulah nak baca dalam hati.tak senonoh betul.

lepastu tengahari,ibu dah siap masak untuk kita kan.mak aihhh masak lemak cili padi.meleleh air liur ni hahh dok tengok lauk tu.amik pinggan,amik nasik,amik lauk terus bedal.ahhh sudahhh kau dah lupa baca doa makan.kalau lupa,syaitan dok join makan dengan kita tau.ish geli kottt syaitan makan sekali.so,kalau kau tengah kunyah kunyah ayam tu baru teringat nak baca doa makan so baca lah doa ini.



lepastu dah siap siap makan.brpppppp Alhamdulillah kenyang.hah mulalah tu.dah kenyang lupa pulak kau nak bersyukur dekat Allah SWT sebab dah bagi kau rezeki.jadi,macamana ni?hahhh,bacalah doa ini.




tapi,kalau tak ingat sangat,ucap Alhamdulillah pun cukup.itu tandanya kita bersyukur ya tuan tuan dan puan puan sekalian.ehemmm.lepas makan hadoihhh perut memulas.yalah,makan lauk masak lemak cili padi kann.makan banyak pulak tuhh.dah,kompom ke toilet punya lah.nak masuk toilet dah tak tahan sangat tak terfikir pulak nak baca doa ini.




aku pon baru hafal doa ni.malu wehh umur dah doploh baru blaja baca doa masuk tandas.aku belajar ni pon sebab housemate aku si nurul tuh ada buku doa doa harian.aku pun pinjam lah sekejap.tengok tengok eh doa masuk tandas ni aku tak pernah pon hafal.nurul pun cakap yang dia pon baru hafal,selama ni masuk toilet baca bismillah je pastu dah terus masuk lepas hajat.ahaha.lepastu aku pun duduk lah hafal doa ni,bukan lama pon seploh minit kau dah bole hafal.doanya bukan panjang pun.tapi kannn,tapi tapi tapi aku selalu lupa jugak baca.macam tadi lah,dalam bilik air baru teringat nak baca.baca dalam hati lagi. =="

lepastu dah lepas hajat,keluar tandas,kita baca nih.dan,yesss saya pon tak hafal lagi.jom hafal sama sama dan amalkan sama sama doa ini!




ok dah siap semua,malam bila kau nak tidur,kau jangan main terjah je katil.hamboiii mentang mentang katil empuk,bantal lembut terus nak lelap mata kan?sebelum tidur korang baca lah apa apa eh.at least berdoa.kalau tak tahan sangat mata baca je doa tidur ni hah. 




hah tengok gambar tu comel je cik adik kita nih tido baca doa dulu.ni meh kongsi sikit,malam malam sebelum aku tidur aku akan baca :
  1. al-fatihah penawar untuk pelbagai jenis penyakit.special kan?
  2. ayat kursi Allah akan hantar malaikat jaga kita sampai ke subuh. ^^
  3. surah tiga Qul boleh atasi gangguan jin tau.
  4. doa tidur ni doa yang kat atas ni. pendek je.senang nak hafal.try lah.
  5. mengucap kot lah tak bangun bangun lepas ni.takut sangat tak sempat mengucap.
memang amik masa sikit kalau dah ngantuk sangat tuh baca je lah apa yang patut.mengucap dua kalimah syahadah jangan lupa.ya Allah mintak mintak kami semua sempat mengucap sebelum Kau tarik nyawa kami.aminn.

hah ini sedikit sebanyak doa doa harian yang bole aku kongsi.kongsi ya.bukan tunjuk baik atau tunjuk alim.tak salah kan kalau kongsi ilmu.walaupun aku tahu korang semua memang dah tahu dah doa doa kat atas ni.takpe.aku tetap nak kongsi jugak.banyak lagi sebenarnya,macam doa tengok cermin,doa keluar rumah,doa sebelum nak drive.macam macam lah yang kita selalu sangat amik sambil lewa je.dont worry aku pon macamtu,tapi try lah yang mana bole tuh,try hafal dan try amalkan.moga kita istiqomah okay.

jap jap sape yang ada amalan amalan harian yang nak dikongsikan selain dari yang aku tulis ni,jom kongsi! 








18 coratcoret:

syafiqa said...

aku print screen,print dan tampal.
terima kasih ascil !

ascil.punye.lah said...

@syafiqakarim

okay mari sama sama hafal.jom jom!

eh lupa nak cakap,sumber :google images.

Anonymous said...

nice entry yunk^^ doa sblm dan slps masuk toilet tu je tak praktis kan lg:(

ascil.punye.lah said...

@El-Janna

terimakasih.tu lah susah betul nak ingat dah masuk bilik air baru teringat.

ME CTCT said...

ct xhafal doa lepas kuar tandas...heheheh...akan dipraktikkan...trime kasih ye :D

ascil.punye.lah said...

@Siti K------- Ismail

jom siti! hafal sama sama praktik sama sama

Hirdayu Rahmat said...

waalaikumus salam ascilah ^^ !

ascil.punye.lah said...

@Maya Lisa

eh eh yuna lah!^^

Unknown said...

terima kasih ats prkongsian yg bmanfaat~ ^^

jemput join segmen pertama sy ye?
http://alynnnyzaa.blogspot.com/2012/04/segmen-saya-sayang-blog-saya-sebab.html

tq ^^

ascil.punye.lah said...

@AlyNn NyzAa

insyaAllah sama sama amalkan okay.

nanti kalau free kita join.

Khairunnisa' said...

Guess, I have to print the pictures out so that it can be useful!

Nisa'

ascil.punye.lah said...

@Khairunnisa'

hehe harap kita samasama dapat manfaat.jom hafal sesama!^^

Umie Nadhirah said...

yeay!!
dapat ilmu

ascil.punye.lah said...

@Umie Artoqiemie

yeayy umie ohsem komen. ^^

Liza Razak said...

thanks for sharing...byk jugak doa-doa harian yang saya x hafal lagi ni :)

Hirdayu Rahmat said...

aik ?? tukar header lagiik ? commel comel !

ascil.punye.lah said...

@Liza Razak

tu lah.kita pon sama.takpelah.sama sama kita manfaatkan ^^

ascil.punye.lah said...

@Maya Lisa

maya header ni je paling kena dengan jiwa.nak buat cemano. =)